De koers van het aandeel Tesla steeg woensdag meer dan 3% nadat een tweede test van Consumer Reports, de Amerikaanse consumentenbond, uitwees dat het bedrijf eerdere problemen met de Tesla Model 3 had opgelost.
In het Consumer Reports-magazine van vorige week stond nog dat de model 3 “grote gebreken” had, waaronder een lange remafstanden bij een noodstop. Verder was de Model 3 “moeilijk te bedienen”.
In de eerste test was de remafstand van Model 3 bij een snelheid van 97 kilometer per uur (60 mijl) tot een volledige stop 46 meter – zeven keer meer dan de remweg van een Ford F-150 vrachtwagen. Maar na een software-update van Tesla werd de remafstand teruggebracht naar 40 meter.
“Ik werk al 19 jaar bij Consumer Reports en testte meer dan 1.000 auto’s”, zei Jake Fisher, directeur van de autotests van Consumer Reports. “En ik heb nog nooit een auto gezien die zijn prestaties zo wist te verbeteren met een software-update.”
Consumer Reports zei ook dat Tesla in zijn controle-interface enkele wijzigingen lijkt te hebben aangebracht. Het grote touchscreen biedt daar ruimte voor. Het tijdschrift zei eerder dat de controleknoppen moeilijk te bedienen waren tijdens het rijden. Ze konden een bestuurder afleiden en tot ongevallen leiden.
Tesla worstelt momenteel met de productie van de Model 3. Het lukt ze niet om genoeg auto's te maken om de vraag bij te houden en winst te draaien. CEO Elon Musk heeft herhaaldelijk gezegd dat het dit jaar gaat lukken winst te maken.
Bloomberg schat dat het bedrijf momenteel 1.489 Model 3's per week produceert - minder dan de helft Tesla's doel van 5000 per week. Afgelopen weekend haalde Tesla zes vliegtuigen vol robots en productieapparatuur uit Europa om de productie van accu's te versnellen.
De aandelen van Tesla hebben een woelige start gehad in 2018. Het aandeel is dit jaar met 11% gedaald. Dit had te maken met de verlaging van de kredietwaardigheid door kredietbeoordelingsbureau Moody's, de daling van de obligatiekoersen en een reeks autopilot-crashes die de voorpagina's hebben gehaald.